FAGUS Proff vilkår

Den personen som registrerer virksomheten i FAGUS Rådgivning står som ansvarlig for abonnementet (heretter kalt administrator). Administrator plikter å ha virksomhetens økonomiske samtykke til registrering før abonnementet registreres. Administrator er ansvarlig for at virksomhetens brukere av tjenesten er kjent med den informasjon som følger nedenfor og er den person FAGUS forholder seg til i abonnements-relaterte spørsmål.

Alle typer av abonnementer i FAGUS gir tilgang til FAGUS Fakta, publikasjoner, spørsmål & svar samt redusert pris på FAGUS arrangementer. Abonnement på FAGUS Virksomhet eller FAGUS Privat gir i tillegg til oven nevnte tilbud også tilgang til å stille spørsmål til rådgivere.

Abonnementet i FAGUS strekker seg over et år og faktureres årlig. For FAGUS Virksomhet og FAGUS Privat følger abonnementet kalenderåret (januar-desember). Abonnementet faktureres i januar/februar. Vi gjør oppmerksom på at manglende betaling medfører stenging av abonnementet. FAGUS student følger skoleårets kalender (august-juni).

Abonnementet fornyes automatisk med mindre det blir sagt opp av administrator senest 1 måned før abonnementsåret er over. Det er administrators ansvar å holde FAGUS løpende orientert i forhold til endringer av abonnementet, herunder endring i antall brukere, endring av brukertilgang, endringer i fakturaadresse osv.

Bruk av rådgivningstjenesten

Registrerte brukerne har ubegrenset tilgang i rådgivningen, både i antall spørsmål som kan stilles per år og i antall rådgivere man kan stille spørsmål til. Brukertilgangen er personlig og innloggingsopplysninger skal ikke videreformidles til andre.

Når man benytter seg av rådgivning via abonnement i FAGUS skal henvendelser gå via funksjonen på FAGUS nettside som man har tilgang til som innlogget bruker. Av hensyn til rådgivernes hverdag må henvendelser over telefon begrenses i største omfang og kun foregå i arbeidstiden. De er kun noen rådgivere som tar imot telefonrådgivning og disse har angitt sitt telefonnummer i presentasjonen. Øvrige rådgivere har bare åpent for skriftlig kommunikasjon. Dersom man ikke får tak i rådgiveren på telefon, må man enten prøve igjen eller sende henvendelsen skriftlig. Det er ikke anledning til å legge igjen spørsmål på telefonsvarer. Hvis rådgiver er på ferie eller har fravær lenger enn to uker skal FAGUS opplyse brukere om dette.

En kommunikasjon mellom bruker og rådgiver er i utgangspunktet å betrakte som en samtale mellom bruker og rådgiver, men FAGUS kan etter anonymisering fritt bruke spørsmålene under "spørsmål og svar". For mer informasjon om hvordan FAGUS håndterer stilte spørsmål med tilhørende svar før de publiseres, se under garantier og ansvar.

FAGUS Rådgivning er en rådgivningstjeneste og ikke en konsultasjonstjeneste. Tjenesten omfatter derfor ikke oppdrag som for eksempel befaringer, uttak og analyse av plante- og jordprøver, utarbeidelse av planteplaner, skjøtselsplaner eller større utredningsoppdrag. FAGUS Rådgivning bidrar med å svare på konkrete spørsmål, og svartjenesten kan også bidra til å sirkle inn problemstillinger, valg og løsninger det ikke finnes umiddelbare eller enkle svar på

Garantier og ansvar

FAGUS rådgivere plikter å gi faglige og nøytrale råd. FAGUS og rådgiverne kan ikke holdes ansvarlig for tap som måtte følge av de råd som blir gitt. Hvis den enkelte rådgiver vurderer et spørsmål som så omfattende at det kreves konsultasjonsoppdrag skal rådgiver meddele brukeren og FAGUS sekretariat om dette. Brukeren og den enkelte rådgiveren kan hvis ønskelig fra begge parter inngå avtale om konsultasjonsoppdrag. Dette er i tilfelle å betrakte som avtale kun mellom disse parter og skjer utenfor rammen og ansvarsområdet til FAGUS Rådgivning. FAGUS Rådgivning garanterer at spørsmål besvares innen rimelig tid. Brukeren skal i henhold til intensjonen få svar innen en uke. Grunnet rådgivernes arbeidshverdag lar dette seg ikke alltid gjøre. Bruker skal da innen tre dager få tilbakemelding om at denne frist ikke kan overholdes og når de kan forvente å få svar.

Hvis FAGUS mener at et spørsmål som blir stilt er av allmenn interesse kan FAGUS legge ut dette i under spørsmål og svar. FAGUS garanterer at spørsmålet anonymiseres før utlegging. Med anonymisering menes at FAGUS fjerner navn, konkrete referanser til steder og andre momenter som kan gjøre spørsmålsstiller gjenkjennelig. Er det vedlagt bilder, tegninger og liknende i et stilt spørsmål garanterer FAGUS at dette aldri vil bli lagt ut eller brukt i annen sammenheng. Den rådgiver som spørsmålet er stilt til har alltid anledning til å se igjennom og godkjenne sitt svar før utlegging.